توضیحاتی پیرامون مسائل اخیر مربوط به ساخت و توسعه‌ی مصلی

باسمه تعالی

ما زیاران چشم یاری داشتیم…

از برادران حزب اللهی که می دانیم درد دین دارند، اما در قضاوت‌هایشان، همواره تعجیل می‌نمایند، گلایه مندیم. انتظار می‌رفت طبق دستور اسلام ابتدا جهت پاسخ سؤالاتشان به مسؤولین مصلی مراجعه می‌نمودند و بعد به استیضاح می‌پرداختند تا موجب تشویش اذهان عمومی نشوند.

اما متأسفانه و کما فی السابق از ابتدا سؤالات را طوری مطرح نموده‌اند که خدمت گزاران مصلی را محکوم جلوه داده که این روال در شأن افراد حزب اللهی نیست.

اما راجع به اینکه گلدسته‌ها و گنبدهای هر شهر نماد مسجد جامع و راهنمای افراد به‌ویژه مسافرین عزیز برای حداقل اقامه‌ی نماز است. در زمانی که نقشه‌ی اول مصلی (تصویر مندرج در سایت) تهیه شده بود، در شهر گناباد، ساختمان‌ها اغلب دو طبقه بود ولی امروز شاهد ساخت و سازهایی با ارتفاعات ۴ و ۵ طبقه و حتی بیشتر هستیم که در نتیجه ساختمان مسجد و مصلی با ارتفاع کم از دیدگان محو می شد. بر این اساس، پیشنهاد تغییر ارتفاع گنبد به شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور ارائه و با نظر مساعد ایشان، گنبد دوم طراحی و احداث گردید. بدین صورت گنبد اول برای صرفه‌جویی در سرمایش و گرمایش و نور به عنوان سقف کاذب مورد استفاده قرار خواهد گرفت و گنبد دوم به عنوان نماد مسجد جامع و مصلی که در معماری اسلامی نیز به عنوان مرکز عبادی در هر شهر شناخته می‌شود، مورد عنایت خواهد بود. هم‌چون مسجد گوهرشاد.

در همین جا خاطر نشان می‌نماید که در مرقد علامه بهلول، این مهم مورد عنایت قرار نگرفت. یعنی کم ارتفاع بودن سقف گنبد موجب شده که علی رغم وجود فضای مناسب، نمادی که انگیزه‌ی افراد را جهت توقف ترغیب نماید، به چشم نخورد.

اما اینکه تحریر نموده‌اید “گنبد قبلی قادر نبود نماز مؤمنین را به خدا برساند؟” حقیقتاً موجب شگفتی گردید و گمان نمی‌رفت فرد یا افراد با ایمان و حتی کم اطلاع، چنین تصوری داشته باشند که در زیر گنبد بلند، بیشتر نماز قبول شود! تا چه رسد به جمعی از افراد دلسوز فرهنگی!

در پایان یادآور می‌شود، مجموع این اقدامات با هماهنگی و تحت نظر کارشناسان خبره‌ی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه که مورد تأیید رهبر معظم انقلاب هستند، صورت گرفته و تاکنون هیچ منعی از ناحیه‌ی آنان به عمل نیامده و از طرفی مصلای امام خمینی (ره) تهران با آن عظمت، بهترین گواه این چنین ساخت و سازها می‌باشد و باید توجه داشته باشیم که ساخت گنبد و گلدسته‌های مساجد، هیچ‌گاه تشریفات و بناهای غیر ضرور نیست.

به‌ویژه در عصر امروز که یکی از عواملی که دشمنان اسلام را به هراس انداخته و دشمنان کشورهای اسلامی آن را نماد اسلام می‌دانند، همین گنبدها و گلدسته‌های مساجد است که حتی قوانینی وضع کرده‌اند برای محدود کردن ساخت آنها و نسبت به تداوم ساخت آنها حساسیت دارند. و همین وحشت دشمنان اسلام کافی است تا ما را به عنوان نماد اسلام‌خواهی در حفظ و حراست و ماندگاری آنها ترغیب نماید.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*